søndag 17. april 2011

Som jeg gleder meg!




April er en nydelig måned, når våren setter inn for fullt. Spirene titter opp av jorden, påskeliljer, krokus, scilla og perleblomster lyser opp i bedene. Likevel må jeg si at jeg gleder meg enda mer til mai. Den blomstringen som kommer da, er en av årets vakreste i mine øyne. Min største favoritt er japankirsebærtreet vårt - Kanzan. Tettpakket med nydelige skjøre blomster i de vakreste rosa nyanser. 



Søtkirsebærtreet har også nydelige blomster, og epletreærne - og knottkirsebærtreet... Jeg tror det må være størrelsen, samlingen av mange vakre blomster på et tre, som gjør at det tar pusten fra meg. Jeg har ikke så store bed ennå, det er "vegger" og "gulv" i hagen som har vært prioritert. Det er nok derfor jeg setter så stor pris på akkurat denne blomstringsperioden.  


Noen ganger sørger naturen selv også for vakre samplantinger. Denne skogsfiolen fulgte med kristtornen jeg hentet i skogen ved mine foreldres hage. Under et stort tre vokser det stadig opp ting som som er et resultat av fuglenes forflytning av frø og bær fra hagen - via magen ;) - og kristtornen fikk dermed avleggere der. Frøene har landet midt i et område med skogsfiol, som fulgte med på lasset. Den har en tendens til å spre seg, ganske uhemmet, men er så nydelig at jeg har tatt sjansen på å slippe den inn i hagen. Disse bildene er tatt i hagen i mai et tidligere år, og jeg gleder meg stort til å få oppleve det igjen :)


2 kommentarer:

  1. Nydelige bilder. Ja, våren er fantastisk med alle disse underane som spretter opp og ut rundtforbi.
    Ønsker deg en flott dag i solen :-)

    SvarSlett
  2. Så vakre bilder du har tatt av våren. :) Det er lett å glede seg over naturen i en slik tid.

    Håper du har en fin påske og at du og dine koser dere med fridager!

    Klem,
    AW

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)