søndag 23. september 2012

Morfars stol - en liten makeover...





Morfars stol har fått seg en liten makeover i helgen. Eller kanskje jeg skulle si makeunder... ;)




De gamle gjortebåndene begynte å bli veldig slitne, så det var som å sitte i en hengekøye. Heldigvis fikk jeg tak i nye bånd, men dagens stifter var alt for lange. Dermed måtte jeg sitte og lirke forsiktig ut en og en stift uten å bøye dem, slik at vi kunne bruke dem på nytt.




Etter det første båndet, konkluderte jeg med at det ikke var lett å få de stramme når man skulle både holde og spikre alene. Dermed måtte min Kjære som vanlig trø til og hjelpe meg med å dra prosjektet i land. Jeg strammet og han spikret, og da ble det greit nok til slutt.




Da jeg fikk av alle båndene, fant jeg dette skiltet inni stolen! Den er laget hos Harald Gundersen, Snekker og Møbelforretning i Arendal. Lurer på om jeg kan klare å finne ut litt om når det firmaet eksisterte. Jeg vet min mormor og morfar fikk og kjøpte mange møbler da de giftet seg og kjøpte hus i Arendal på 1930-tallet, så kanskje denne også er fra den tiden?

Ønsker deg en riktig fin ukestart :)

10 kommentarer:

  1. Hei og takk for koselig kommentar på bloggen min..
    ja det er skurepastaen jeg har brukt.. vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten den..
    Kalkløseren er jo også et "must". meld fra om du vil jeg skal sende til deg..

    Ja det er Vest-Agder bunad jeg ønsker meg..
    ei eller anna gang skal jeg stille i det på 17.mai:)

    Så flink du har vært med den flotte gamle stolen
    Nå er jo den også som ny igjen
    Klem M

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nå håper vi den holder i mange år til.

      Vest-Agder bunaden er vakker, skjønner godt du drømmer om den :)

      Slett
  2. Så koselig med arvet stol!! Ha en super tirsdag :) Klemmer

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i lige måte! Ja, det er fint å ha noe som minner om de man er glad i <3

      Slett
  3. Så spennende :)

    Takk for at du sa ifra om den benken på kjøkkenet ditt, den ble kjempe fin! Flink du er.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Nå må vi bare få laget skuffefronter, så vi får utnyttet plassen....

      Slett
  4. Du verden så flott "morfarstol" du har! Den er kjempelekker!!!
    Godt å få strammet litt opp kanskje, så man slipper "hengekøye-effekten" :-)) Flinke dere...
    Ønsker deg en fin-fin kveld/natt.
    God klem fra Line

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja jeg synes og den er vakker, og det er min mormor som har vevet stoffet den er trukket med - det gjør den ekstra spesiell for meg ;)

      Slett
  5. Hei
    Hvor fikk du kjøpt båndene? Bare et år etter, men håper på svar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      De kjøpte jeg hos et firma som heter Industrisøm på Stoa i Arendal. Du får det nok hos de fleste firmaer som driver med møbelomtrekking og hos møbelsnekkere :)

      Slett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)